AKO (NE)OTVORIŤ RUČNÚ AUTOUMYVÁREŇ?!

AKO (NE)OTVORIŤ RUČNÚ AUTOUMYVÁREŇ?!

Myšlienka vlastného biznisu môže byt veľmi atraktívna a lákavá. Niektorí ľudia to robia ako výzvu. Iní preto, že stratili zamestnanie alebo radi doma čistia, valetujú, detailujú vlastný automobil.Pripravili sme si pre Vás dva scenáre. Jeden s typickým ukončením nám tak známom pri potulkách Slovenskom. Druhý, omnoho zriedkavejší, ktorý je skôr takým menším návodom ako sa nestať príkladom neúspechu.

Neotvorit_1.jpg

Začína to asi v takomto slede udalostí:

Otvoríte si ručnú autoumyváreň. Kto by predsa nevedel umývať automobily? To musí byt veľmi jednoduché! Veď predsa keď si chcete umyť automobil, všade je tááák plno, a dá sa len na tzv. objednávku. Prieskum trhu je teda hotový: predsa ak je tam stále toľko áut, musia slušné zarábať?! Proces začne, nájdete si priestor k prenájmu. Kúpite stroje od najbližšej značky: wapku, vysávač, tepovač a samozrejme chémiu.

Biznis môže začať. Moment, ešte nemáte ceny služieb! Takže obídete všetky miestne umyvárky a doslova opíšete ich cenník. Stratégia??? Budete najlacnejší v meste a všetci k vám budú chodiť, veď kto by si už nedal u vás umyť auto ak budete najlacnejší. Peniažky sa vám budú doslova kotúľať do kapsy. Nakoniec, veď máte toľko známych, čo majú drahé autá, keby len polovica z nich k vám začala chodiť, tak sa nezastavíte od roboty. Tiež je v meste veľa autobazárov, tí potrebujú čistiť automobily pravidelne, takže keď ich oslovíte, určite neodmietnu. Veď budete predsa kvalitní a lacní!

Realita

Všetko ide podľa plánov. Priestor otvorený, tešíte sa z prvých vyrobených €. Prepočítavate, koľko ste „zarobili“. Známy s drahými autami k vám chodia minimálne zo zvedavosti. Mažú vám lišiacky med popod nos, že akú skvelú prácu odvádzate a že k iným už nepôjdu, lebo že vraj sú nekvalitní a drahí. Na oplátku týchto sladkých slov očakávajú špeciálnu cenu len pre nich. Veď predsa nebudú platiť plnú paľbu, keď ste kámoši… A takto môžeme pokračovať , až kým nenastane zlom. Z nevysvetliteľných dôvodov sa biznis doslova zastaví a vy nevyrábate ani na základnú réžiu biznisu. Samozrejme po čase sa karta znova obráti a vy máte nádeje, že to bude znova ako predtým. Pri najbližšom útlme práce hľadáte dôvody v počasí, dovolenkovom období, Vianociach, zlom ekonomickom stave, atď. Pomaly ale isto padáte s denným priemerom tržieb. Začnete hľadať príčinu. Asi som ešte stále drahý?! Kde tí ľudia chodia? Boli tu „bazáristi“, že niekde na družstve Jožko L. robí kompletne celé auto za 45€ a poctivo dva dni v kuse. Čo ďalej? Treba znížiť náklady! Lacnejšiu chémiu, lacnejších umývačov, lacnejšie, lacnejšie, lacnejšie… Takto to môže pokračovať , ale váš obrat ani zisk nestúpa. Nakoniec musíte ukončiť biznis alebo ho dotovať z inej činnosti, len pre prípad, aby ste neutrpeli hanbu u svojich známych. Takýchto príkladov máme na Slovensku mnoho. Rastú ako huby po daždi a hneď aj rýchlo miznú alebo menia majiteľov. Príbeh sa tak opakuje znova a znova v rôznych kútoch Slovenska.

Ako by to teda malo vyzerať?

Biznis ručnej autoumyvárne, valetingu, detailingu je práca ako každá iná. Otvorenie takejto prevádzky nevyžaduje žiaden certifikát ani členstvo v cechu či vysokú školu. Je to však podnikanie v oblasti služieb s priamym kontaktom s klientom. Vyžaduje si celého človeka – majiteľa, ktorý je konštantne na nohách. Musí byť pripravený reagovať promptne na trh a klientov. Potrebuje venovať značnú časť svojho času na kvalitný marketing, reklamu, vzdelávanie seba, personálu, ako aj vytvorenie agendy pre klientov. Musí sa stať profesionálom! Často to prirovnávame k reštaurácii. Ak je majiteľ zároveň kvalitný kuchár a je denne v práci ma reálnu šancu byť úspešný.

Priestor a lokalita

Veľkosť a typ priestoru je veľmi dôležitý. Určite odporúčame minimálne tzv. suchú a mokrú časť pre vozidlá. Pracovať v jednej miestnosti, aj keď dostatočne veľkej, môže byť kontraproduktívne. Vysoká vlhkosť z umývania môže spomaľovať ďalšie procesy ako leštenie, voskovanie, čistenie interiéru. Priestor – tak dôležitý pre jednoduchý chod prevádzky. Stačí, aby šírka priestoru nebola postačujúca a už to môže komplikovať prácu. Je to potom pre umývača – valetera veľmi frustrujúce, ak pri čistení interiéru nemôže kvôli úzkemu priestoru otvoriť dvere plne dokorán. Lokalita – ak sa pohybuje v okolí dostatočné množstvo vozidiel a ľudí, o toľko menej potom musíte dať na marketing a reklamu, aby za vami klienti docestovali.

Otváracie hodiny

Ak chcete byt úspešní, vyžaduje si vaša prevádzka dlhé otváracie hodiny. Potrebujte dosiahnuť „široký záber“. V službách tohto druhu dokážete vyrobiť len toľko peňazí, koľko je hodín v dni. Otváracie hodiny od 09.00 do 16.00, z toho hodina na obed, je pre nezamestnaných klientov. Prevádzka takéhoto charakteru je vopred predurčená na zánik a krach. Oznam na dverách: „Som mimo, umývame len na objednávky, volajte 0917 000 000“ je pre klienta neskutočne frustrujúci a dáva mu obraz o celom biznise.

Klientela

Každý biznis ma takých klientov o akých sa sám majiteľ posnaží. Mnoho majiteľov ma predstavu, že ak bude robiť len samé „drahé“ vozidlá, tak bude mať neskutočný prísun klientov a áut. V skutočnosti je však jedno, aké auto vyčistíte, či je v hodnote 10 tis. € alebo 60 tis.€. Dôležité je, aby klient ochotne zaplatil za službu. Mnohokrát práve majitelia drahých áut majú deficit pokory a nevedia si oceniť kvalitne odvedenú prácu. Pri obsluhovaní práve takýchto „špeciálnych“ klientov vám zostane akurát pekné portfólio fotiek luxusných automobilov pre váš FB.

„Bread and Butter“

Pre stabilný chod biznisu potrebujete opakované návštevy klientov. In English tzv. „Bread and Butter“. Vo voľnom preklade navracajúci sa klient je základ úspechu. Predstavte si, že 30 – 40% vašich klientov tvoria stále dookola sa vracajúci na bežnú pravidelnú údržbu. Doslova máte z čoho platiť celú réžiu a náklady, pričom na tomto základe môžete ďalej budovať celý váš biznis.

Rutina a rýchlosť procesov

Každý proces, či už umývanie, sušenie, vysávanie, tepovanie, leštenie, voskovanie, musí mať presne stanovený proces a správnu rutinu. Je veľmi dôležité, aby bol každý proces vyšperkovaný do detailu. Nemal by sa líšiť od auta k autu a klient by mal dostať stále tu istú službu pri jednom programe. V mnohých prípadoch sa môžete dostať do slepej uličky pri procesoch práve preto, že máte nejaký zlozvyk, ktorý vás spomaľuje. Práve od dobre nastaveného systému a rutiny sa vyvíja aj samotná rýchlosť. Následne viete vyčistiť väčšie množstvo vozidiel počas dňa. A to je ďalší vzorec k tomu, koľko peňazí budete vedieť vyrobiť na deň, týždeň, mesiac.

Šťastie praje pripraveným

Široká škála produktov, doplnkov a strojov vám pomôže zareagovať pri rôznych atypických situáciách. Zháňať na poslednú chvíľu produkt na odstránenie biologickej baktérie z interiéru (rozliate mlieko) je neprofesionálne. Klienta odradí vaša nepripravenosť. Samozrejme okrem poškodenej reputácie je tu aj menší zárobok. „Šťastie praje pripraveným“ znamená rýchlo a profesionálne reagovať k rôznym požiadavkám klienta a byť profesionálom v každej situácii.

Služby s pridanou hodnotou

Stavať cely biznis len na rýchlom ručnom umývaní je veľmi riskantné. Najrýchlejšie práce ako umývanie exteriéru sú pre vás ako majiteľa vlastne najdrahšie, teda ak si zohľadníme pomer pracovného času, energií a chémie k cene tejto služby. Preto je logické ponúkať služby, kde získate viac eur za menej námahy a času. K takýmto pridaným službám patria rôzne ochrany laku počnúc použitím Express Wax alebo leštením s Radiant Wax Polish či ochranou s HD WAX. Samozrejme iné pridané služby v interiéri, čistenie a impregnovanie kože, odstránenie zápachu, tepovanie…

Ponuka – dopyt?

„Ja by som aj pastoval a voskoval, ale viete, zákazníci si to nepýtajú!“

To je najčastejší argument na otázku, prečo na umyvárni neponúkajú ochranu laku. Bohužiaľ alebo chvalabohu náš trh je stále ešte len rozvíjajúci sa. Veľmi malé percento majiteľov áut sa s pravidelnosťou stará o svoje auto. Ešte menšie množstvo ľudí má nejakú znalosť ochrany a údržby laku alebo interiéru. Preto je dôležité najprv nastaviť ponuku, až tak príde požadovaný dopyt zo strany klienta. Je doslova podmienkou vysvetľovať ako často a prečo sa majú starať za vašej pomoci o vozidlo. Názorne ukážky kontrastu na kapote alebo koženom interiéri Vám pomôžu cez tzv. „WAU“ faktor presvedčiť klienta aby práve u vás minul peniaze.

Cenník služieb

Všetky predošlé body môžu byť ťažké na zostavenie, ale verte mi, zostaviť cenník služieb je najhoršia dilema akú poznám, doslova „Sofiina voľba“. Byť najlacnejší? Byť najdrahší? Koľko programov? Otázky, otázky a otázky. Každopádne z vlastných skúsenosti viem, že mnoho majiteľov to rieši zlatou strednou cestou. Záleží aj od toho, v akom regióne máte prevádzku a spôsobe ďalšieho marketingu. Presný recept alebo návod vám nedá nikto. Určite by však bolo užitočné prekalkulovať pri každom programe pomer čas/energie/náklady/zisk = cena. Každý skúsený účtovník – ekonóm vám v tom môže pomôcť. Mnohokrát však stačí zdravý sedliacky rozum a kalkulačka.

Dostávame sa k podstate, ktorá je až tu na konci. Jeden takýto článok nevyrieši mnohé dilemy a úskalia. Autoglym však má pre vás tú možnosť zorientovať sa v celej spleti takýchto problémov. Obrovskou odmenou pre nás je váš úspech a samozrejme pravidelne objednávky pre jediného dodávateľa autokozmetiky a doplnkov – Autoglym.

Čo však naozaj vieme zaručiť pre vás je spotreba autokozmetiky len 3 – 6% (z celkového vášho obratu). Nie je to len číslo, mnohí naši klienti riadia svoje autoumyvárne veľmi úspešne a práve s takouto nízkou spotrebou v pomere k vyrobeným peniazom.