Biznis budujeme už 10 rokov. Už od začiatku to bol oficiálny kontrakt tzv. „Sole Distributor“. V praxi to znamená, že dovoz, predaj, ako aj samotná distribúcia produktov AUTOGLYM záleží úplne len na našom rozhodnutí, samozrejme s podporou výrobcu. Obrovskou zodpovednosťou je etickosť predaja a marketingu, ktorý je úplne na našich pleciach od rôznych predvádzačiek a školení, až po komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí. Táto práca nás baví, ale hlavne živí. Aj keď sa zdá, že je to vcelku jednoduchá práca, v skutočnosti sú tu večné investície na rozvoj biznisu ako celku, ale hlavne obrovská záťaž na kapitál a skladové zásoby.
KŠEFTY S AUTOGLYMOM
Aby som nechodil okolo horúcej kaše, nikdy by som si nepomyslel, že sa ako firma môžeme stať obeťou krádeže. Náš centrálny sklad sa nachádza v Humennom na východe Slovenska, kde máme aj kanceláriu. V pondelok 18.2.2019 popoludní pri spoločnom mítingu s kolegami sme dostali avízo od niekoľkých klientov. Dostalo sa k ním, že niekto sa snaží obchádzať oficiálny distribučný kanál a predáva produkty AUTOGLYM. Spočiatku sme mali pocit, že sa jedná len nejakú formu tzv. šedého importu, kedy sa niekto snaží doviezť produkty z Veľkej Británie. V minulosti sme mali niekoľko takýchto šedých importov na Slovensku. Nikdy sa však nejednalo o žiadne veľké množstvo, ktoré by nejakým spôsobom ohrozovalo náš biznis.
„NA ODSTRAŇOVANIE DAČOHO, TREBA POPATREC“
Dostali sme zoznam produktov s fotkami a popisom, ktoré nápadne pripomínali východniarsky dialekt. Klienti mali pocit, že sa niekto snaží okradnúť našu firmu z vnútra. Keď sme postupne prezerali jednotlivé fotky, zistili sme, že položky na faktúre za tovar ktorý bol práve vyzdvihnutý vo Veľkej Británií sa nápadne zhoduje s produktmi na fotkách. Išlo o niekoľko „noviniek“ na ktoré sme horlivo čakali spolu s našimi klientmi a bolo to až príliš nápadné, že by sa niekto snažil kšeftovať práve s týmito produktmi. Hneď nás napadlo kontaktovať dopravcu, ktorý práve prevážal tovar od výrobcu k nám na Slovensko.
Dopravca mi hneď do telefónu oznámil: „p. Zajac, palety v našom kamióne boli vykradnuté. Normálne v Doveri v prístave vyrezali plachty na návese a pokradli váš tovar.“ Nám to aj napriek tomu nedávalo zmysel a pri kontrole fotiek sme zistili, že boli robené priamo na návese spomínaného dopravcu. Tušili sme, že má v tom prsty vodič kamiónu. Dôkaz bol takmer jasný, ale museli sme nejakým spôsobom zistiť, či nám naozaj pri dodaní našej objednávky budú chýbať niektoré z objednaných položiek.
Majiteľovi dopravnej spoločnosti sme dali jednoznačné najavo, že máme dôkaz o krádeži jeho vlastným zamestnancom (vodičom kamiónu). Snažili sme sa ho varovať, ak by vrátil všetok tovar, nepodáme na neho trestné oznámenie. Majiteľ firmy nám po osobnom stretnutí prisľúbil, že trasu kamiónu a zastávky bude prísne sledovať, tak aby nedošlo k nejakým špekuláciám a ukradnutý tovar vodič nevyložil po ceste na východ Slovenska.
VYŠETROVANIE AKO V KRIMINÁLKE
Vo štvrtok 21.2.2019 dorazil do skladu v Humennom kamión aj s našim tovarom o 19:30 hod. Okamžite pri vykladaní tovaru všetko skontrolovali a zistili sme, že aj napriek varovaniu nám chýba tovar v hodnote 8.400 €. Vodič po vyložení paliet s tovarom chcel opustiť areál firmy, ale našťastie máme elektrickú bránu, ktorú sme pohotovo uzatvorili. Zavolali sme na Políciu v Humennom, kde nám dali pokyny aby sme počkali na hliadku. Polícia bola promptná a v priebehu pár minút hliadka dorazila. Keďže suma odcudzeného tovaru bola dosť vysoká, privolali príslušného vyšetrovateľa. Príslušníci PZ vypočuli vodiča kamiónu, kde im vysvetlil ako ho v prístave Dover (UK) vyrezali a vykradli. On s tým nemá nič spoločné a firma je voči takýmto krádežiam aj tak plne poistená. Už pri tomto obhajovaní vodičom, policajti mali určité podozrenie, že sa až príliš spolieha na poistenie spoločnosti v ktorej pracuje.
Ďalším na výsluchu som bol ja, ako konateľ spoločnosti, kde som sa vyjadril: „Ak sa tieto veci nájdu a vodič sa prizná, nepodám na neho trestné oznámenie!“ Mal som na to viacero dôvodov, ale hlavný bol plánované zaradenie nových produktov do predaja. Viete si predstaviť, ak vytvárate marketing pre nové produkty, aký to môže vyvolať všeobecný záujem a dopyt. Následne nedostatok tohto tovaru necháva zlé meno na celú značku AUTOGLYM a distribútora. Vodiča vzali na výsluch na Obvodné oddelenie v Humennom. Okolo 23:00 hod. som sa po výsluchu na oddelení PZ vrátil domov. Priznám sa, riešil som to všetko s chladnou hlavou, aj keď to bola maximálne nepríjemná situácia. Zároveň to bolo celé veľmi komické, keď som si spomenul na fotky produktov s vysvetlivkami vo východniarčine. Nevedel som pochopiť, ako môže byť niekto tak naivný a aj napriek dôkazom stále tvrdiť, že s tým nemá nič spoločné. V piatok 22.2.2019, ráno o 6:30 hod. som dostal avízo, že všetok odcudzený tovar už majú zaistený na polícií v Humennom. Vodič sa pri výsluchu priznal, že odcudzil všetky chýbajúce veci. Na povinnej prestávke na odpočívadle pri Lučenci k nemu prišiel z opačnej strany Slovenska kamarát s jeho vlastným autom, kde naložili tovar a odviezol ho na východ Slovenska do garáže. V policajnej zápisnici bolo uvedené aj meno komplica, ktorý mu pri tejto krádeži pomáhal.
TOVAR SI MÖŽETE VYZDVIHNÚŤ, ALE...
Polícia ma kontaktovala, že veci boli zaistené. V priebehu 20 minút ma však kontaktovali z polície znova, že ukradnuté veci si hneď vyzdvihnúť nemôžem, pretože mi musia byť vrátené procesným postupom v zmysle Trestného poriadku. Tento postup je taký, že policajt musí vydať uznesenie o vrátení veci, ktoré musí byť právoplatné. Tzn. že toto uznesenie musí byť doručené osobe, ktorej bola vec zaistená a táto osoba má právo podať voči nemu sťažnosť, ktorá má odkladný účinok a teda v prípade, žeby táto osoba podala proti uzneseniu o vrátení veci sťažnosť, tak by sme museli čakať na rozhodnutie prokurátora o sťažnosti a dovtedy by nám polícia vec nemohla vrátiť. V prípade, že nepodá sťažnosť, tak aj tak musí polícia počkať na márne uplynutie lehoty na jej podanie. Až potom môže tovar vrátiť. Najrýchlejšou možnosťou je, ak sa osoba oprávnená podať sťažnosť vzdá tohto práva už pri prevzatí uznesenia. Mal som iba 2 možnosti, čakať na proces, ktorý by trval pri zasielaní Uznesenia poštou 2-3 týždne a až tak by som sa dostal k našim produktom. Druhou alternatívou bolo kontaktovať vodiča, ten však na telefonáty nereagoval. Cez sociálne siete a verejné telefónne zoznamy sa nám podarilo nájsť číslo na komplica. Keďže tento pán bol v tomto činne doslova nevinne, tak sa cítil previnilo a okamžite zareagoval. V priebehu hodiny sa s vodičom kamiónu dostavil na Obvodné oddelenie v Humennom podpísať uznesenie o vrátení veci. Následne sme si odcudzený tovar mohli prevziať. Ani vo sne by ma nenapadlo, že tovar môže byť takto kšeftovaný, čo však môžem pri tejto skúsenosti vyzdvihnúť, že je ťažko predávať tieto produkty na čierno. Väčšina našich klientov zostáva veľmi skeptických ak im niekto mimo našu firmu predáva produkty značky AUTOGLYM. Klienti majú vo väčšine prípadov neistotu v tom, či sú produkty originálne alebo riedené - pančované.
Práve podľa tejto fotografie sme zistili, že tovar sa nachádza na návese nášho dopravcu.
Príjem tovaru v našom centrálnom sklade.
HAPPY END
Ako som spomenul predtým, táto práca nás baví a hlavne živí. Vytvárame podmienky pre značku AUTOGLYM na Slovensku čo najlepšie aj skrz nášho distribučného systému, kde využívame 3,5t dodávky na ambulantný predaj. Radi by sme poďakovali našim klientom, ktorí promptne reagovali na túto falošnú ponuku a osobitná vďaka patrí humenským policajtom, ktorí jednali profesionálne a efektívne. Dúfame, že z toho vyplýva ponaučenie pre viacero strán a do budúcna nebudeme musieť riešiť takéto krádeže nášho tovaru, či už po ceste k nám alebo kdekoľvek inde. Dáva nám to však signál, že značka AUTOGLYM má svoje meno aj na našom trhu a záujem o túto značku nie je len u našich klientov, ale aj u rôznych špekulantov.
Igor Zajac