ČO BY STE MALI ŽIADAŤ OD PREDAJCU PRI KÚPE NOVÉHO VOZIDLA

ČO BY STE MALI ŽIADAŤ OD PREDAJCU PRI KÚPE NOVÉHO VOZIDLA

Každé vozidlo musí pred odovzdaním zákazníkovi prejsť tzv. „predpredajným servisom“. Počas tohto procesu mechanik skontroluje celé vozidlo, doplní kvapaliny, otestuje batériu – automobil je po mechanickej stránke pripravený na odovzdanie zákazníkovi. Ale po kozmetickej stránke?

novy_1.jpg

Dobrý predajca by mal zaradiť do PDI (Pre Delivery Inspection) aj kozmetickú prípravu vozidla – vyčistenie karosérie a ošetrenie laku, prípadne aj koženého interiéru. Kameňom úrazu však býva úroveň ponúkaných služieb. Mnohí predajcovia takýto štandard prípravy vozidla dokonca neposkytujú, pričom tvrdia, že lak je príliš čerstvý alebo je už ošetrený „z fabriky“. Možno tak u Rolls Royce :) Naopak, lak vozidla dorazí neošetrený a častokrát kontaminovaný dôsledkom dlhej prepravy alebo státia „na sklade“, čo môže trvať aj 4 mesiace. Automobily sa prepravujú pomocou lodných kontajnerov a vlakov, pričom je neošetrený lak vystavený kontaminácii rôzneho druhu.

novy_2.jpg

Cestná špina, smog a to najhoršie – tzv. „náletová hrdza“, ktorá sa najčastejšie nachádza v priemyselných oblastiach. Ako napovedá jej názov, ide o čiastočky kovu, ktoré sa na lak dostanú vzduchom, náletom. Na jej odstránenie sa používa „clay“. Ide o plastelínu, ktorá spoločne s detailerom vytiahne prechádzaním po karosérii všetku kontamináciu a hrdzu. V profesionálnych prevádzkach alebo showroomoch je jednoduchšie použiť tekutú verziu. Po nastriekaní na povrch karosérie sa chemickou reakciou uvoľnia čiastočky hrdze, ktoré sa jednoducho zmyjú prúdom vody.

novy_3.jpg

Odstránenie špiny a kontaminácie po preprave si vyžaduje profesionálne produkty a skúsenosti

Následne sa lak ošetrí, aby mal aspoň decentnú vrstvu ochrany a tým sa zamedzilo jeho poškodeniu počas prvých mesiacov používania. Automobil by mal byť po dovezení k predajcovi ošetrený minimálne leštiacou pastou. Lepšiu formu ochrany nám avšak ponúkne tvrdý vosk alebo sealant. Pokiaľ má predajca automobil vystavený v showroome a 2-3x týždenne ho utrie handričkou, môže neochránený lak poškriabať. Odstránenie takýchto defektov je časovo náročné a môže si dokonca vyžiadať strojové leštenie.

novy_4.jpg

Nehanbite sa preto pri kúpe požadovať od predajcu aj túto formu prípravy vozidla. Dôkladne ošetrený automobil hneď pri prevzatí bude slúžiť ako dobrý základ pre starostlivosť o lak v budúcnosti.