Ako konateľ spoločnosti EBIX s.r.o., ktorá je výhradným importérom produktov značky Autoglym na Slovensku, som sa rozhodol priblížiť moju cestu k tejto značke.
Každý z nás má nejakú motiváciu, ktorá ho ženie vpred. Pre mňa to na konci deväťdesiatych rokov bola túžba vlastniť akýkoľvek štvortaktný motocykel, teda čokoľvek, len nie Československú Jawu 350. Aj keď môj príjem bol v tej dobe slušný v porovnaní s inými mojimi rovesníkmi, nepostačoval ani zďaleka na splnenie tohto sna. Krušné 90-te roky spolu s nie najlepšou náladou panujúcou v štátnej firme, kde som vtedy pracoval, ma inšpirovali k rozhodnutiu po siedmych rokoch práce na Slovensku vyskúšať život v zahraničí. Vtedy som ešte netušil, že sa Veľká Británia (teraz Spojené kráľovstvo) stane mojim domovom na najbližších 11 rokov a zmení mi život od základov.
Život za hranicami
Moja znalosť anglického jazyka bola na začiatku taká chabá, že jediné čo som poznal boli názvy piesní z vtedy populárnej MTV, aj to som ich presne nevedel preložiť.“ Písal sa rok 1998, keď sme spolu s mojou vtedy len 19-ročnou priateľkou, terajšou manželkou, odcestovali do Spojeného kráľovstva. O našich úplných začiatkoch by sa dala napísať celá kniha, ak nie dve. To obdobie bolo tak rýchle, hektické, plné zážitkov a skúseností, až by sa niektoré pasáže mohli zdať ako vymyslené. Moja znalosť anglického jazyka bola na začiatku taká chabá, že jediné čo som poznal, boli názvy piesní z vtedy populárnej MTV, aj to som ich presne nevedel preložiť. Keďže som celý čas chcel byt legálne pracujúci v tejto krajine, musel som si zaobstarať živnosť tzv. „self employed“, teda “pracujúci sám na seba”. Pracovných ponúk alebo kontraktov však nebolo veľa, niečo som však predsa len našiel. Do oka mi padla ponuka pracovať ako tzv. „Car Valeter“ teda umývač/čistič vozidiel v subkontrakte pre dosť veľkú agentúru Direct Valeting. Moja prvá práca bola pre British Car Auction – Britská aukcia áut, kde sme museli denne umyť a vyčistiť 80 – 120 automobilov. Pri počte traja umývači a desiati valeteri to bola ozajstná skúška ohňom. Nečakala ma tam však žiadna hodinová mzda, ale práca na úkol a výška mojej mzdy závisela od mojej šikovnosti a rýchlosti. Tento systém sa mi zapáčil, motivoval ma viac makať, pretože som vedel, že čím viac odmakám, tým viac si zarobím. V priebehu dvoch mesiacov mi bola ponúknutá lepšia „funkcia“, ak sa to dá tak nazvať. Stal som sa teamleaderom valeterov pre vtedy najväčšieho fleetoveho predajcu v krajine, značku Ford. Práca však bola fyzicky veľmi náročná, každopádne so zlepšujúcou sa angličtinou som uz zarábal o niečo viac. Postupne ma lákala predstava mať vlastnú autoumyváreň alebo podobný typ biznisu, keďže čistiaca chémia a doplnky, ktoré sme používali u fleetového predajcu neboli práve najvyššej kvality, čo nám komplikovalo a predlžovalo našu prácu.
Cesta k prvému vlastnému biznisu
V roku 2002 som si kúpil svoju prvú vytúženú motorku Yamaha XV650 so všetkými doplnkami a oblečením. Dlho som sa z nej netešil, keďže po krátkej dobe som mal dopravnú nehodu. Nepoistený šofér starého Volva mi nedal prednosť a napálil to priamo do mojej nohy. Nehoda sa stala len v malej rýchlosti a tak sa motorke nič vážne nestalo, no obe moje kosti predkolenia boli zlomené. Takto som sa dostal na operačný stôl, kde ma operoval tím 23 zdravotníkov a odvtedy mám v sebe extra „metal“, a asi aj preto si niekedy pripadám ako terminátor :) Uzdravenie bolo veľmi rýchle, keďže som bol motivovaný vratiť sa do práce čím skôr. Tento incident mal však aj jednu svetlú stránku – odškodnenie, ktoré som mal vyplatené ako kompenzáciu za nehodu, som sa rozhodol spolu s ďalšími zarobenými prostriedkami použiť na štart svojho vlastného biznisu „Mobile Car Valeting“. Už pri mojich začiatkoch práce ako valeter som hľadel na svet inými očami ako väčšina mojich kolegov. Túžba po tvorení si vlastného časového harmonogramu a vidina rozvíjania vlastného biznisu bola väčšia ako “istota” pravidelného príjmu, ktorý som mal. Vymyslel som si biznis plán, ktorý spočíval v čistení vozidiel formou mobilnej dodávky. Keďže legislatíva povoľovala takýto spôsob čistenia, nemal som žiadne prekážky a mohol som začať. Zohnal som si 6-ročný Ford Escort Van, vyrobil z dvoch umelých 200 l sudov zásobník vody, zakúpil som elektrocentrálu, vysávač, tepovač, doplnky, uniformu a vlastný biznis bol na svete. Nastala však dilema výberu chémie – autokozmetiky. Z predchádzajúcich skúseností som vedel, že to musí byť niečo ekonomické, jednoduché na používanie, tak aby som vedel vyrobiť čo najviac peňazí za čo najkratší čas a samozrejme s maximálnou spokojnosťou zákazníka, ktorý by moje služby vyhľadával aj nabudúce a odporúčal ma svojim známym. A tak som oslovil prvého výrobcu autokozmetiky priamo na ich centrále, z ktorej mi poslali svojho predajcu s dodávkou. Naoko ochotný predajca sa mi snažil predať veci, ktoré som nepotreboval, nechoval sa veľmi eticky, keď začal ohovárať všetky ostatné značky a celkovo som z toho nemal dobrý pocit. Rozhodol som sa preto osloviť aj iného výrobcu.
Kľúčové stretnutie
Dobrý pocit z tohto stretnutia si dodnes pamätám a s odstupom času môžem povedať, že to bolo jedno z najkľúčovejších stretnutí v mojom živote.“ Dohodol som si stretnutie s predajcom autokozmetiky Autoglym, keďže táto spoločnosť je v očiach verejnosti vnímaná ako národná britská značka. Návšteva predajcu Autoglym bola na úplne inej úrovni. Znalosť produktov, profesionalita, komunikácia a etickosť ku konkurencii ma jednoznačne presvedčili. Dobrý pocit z tohto stretnutia si dodnes pamätám a s odstupom času môžem povedať, že to bolo jedno z najkľúčovejších stretnutí v mojom živote. Nakoniec sa predajca Autoglymu Branson Poyner stal mojim výborným priateľom a niekoľkokrát už navštívil aj Slovensko. V mojom biznise som sa sústredil na rôznych riaditeľov spoločností, manažérov alebo bežne zaneprázdnených ľudí, ktorí nemajú čas jazdiť na bežné autoumyvárne. Moje služby však neboli najlacnejšie v porovnaní s cenníkmi bežných autoumyvární, moji zákazníci však ocenili vyššiu kvalitu, promptnosť a hlavne mobilnú službu bez starostí. Takto som si postupne získal dôveru a našiel klientelu ochotnú nechať si auto pravidelne kompletne umyť a ošetriť. Po približne roku vlastného biznisu som si zaobstaral nový VW Transporter s polepom, vynovil uniformu a zriadil webovú stránku. Takáto inovácia mi priniesla nárast biznisu o cca 30% a ešte väčšiu dôveru klientov. Fyzicky náročná práca a to, že som chodil pravidelne hrávať squash, sa začalo podpisovať na mojom zdraví. Pravé rameno ma začalo bolieť tak, že som mnohokrát nemohol v noci spať. Povedzme si pravdu, pravidelné vysávanie a voskovanie vozidiel v množstvách, ktoré dnes už ani nedokážem spočítať po dobu 8 rokov, sa asi najviac podpísalo na tomto stave. Bolo načase sa zamyslieť nad záchranou vlastného zdravia a buď zvoľniť tempo, čo by prinieslo automaticky menší zárobok alebo sa biznisovo posunúť do inej polohy. Okolo roku 2007 som zaregistroval, že kurz slovenskej koruny je omnoho výhodnejší v pomere ku britskej libre. Tak mi skrsla myšlienka importovať nejaký produkt – tovar z UK na Slovensko. Prvé, čo mi napadlo boli produkty značky Autoglym, ktoré som poznal najlepšie, keďže som ich denne používal. Spravil som si jednoduchý prieskum trhu a rozhodol som sa, že je pravý čas niečo robiť pre to, aby som začal iný typ biznisu. Kontaktoval som výrobcu Autoglym, ktorý sa mi diplomatickým spôsobom snažil vysvetliť, že nie som vhodný kandidát na tento druh podnikania a kontraktu. Cielene som však zo svojej myšlienky neupustil a doslova som neustále otravoval svojim biznis nápadom výrobcu. Moja vytrvalosť priniesla ovocie v roku 2008 a po zmene manažéra pre export sa zmenil aj pohľad spoločnosti Autoglym na expanziu značky do iných krajín a po dlhých rokovaniach som získal kontrakt výhradného importéra značky Autoglym pre Slovenskú republiku.
Nový začiatok
V roku 2009 som sa vrátil na Slovensko síce s kontraktom v ruke, ale s hlavou plnou otáznikov. Začínal som opäť budovať biznis od začiatku, navyše to bol diametrálne iný typ podnikania ako ten predtým. A ešte k tomu doma na Slovensku, v krajine, z ktorej keď som pred jedenástimi rokmi odchádzal, nebolo podnikateľské prostredie na takej úrovni ako som to za tú dobu videl v zahraničí. Opäť som si pripadal ako vtedy, keď som v roku 1998 prišiel do Spojeného Kráľovstva a musel som budovať všetko krok po kroku, kontakt za kontaktom, stretnutie za stretnutím. Teraz som bol však skúsenejší a odhodlaný po tom, čo som rozbehol biznis v zahraničí, vybudovať firmu aj doma na Slovensku. Práca alebo podnikanie v oblasti predaja si vyžaduje iný prístup a dostatočne veľký kapitál. Našťastie som mal veľmi dobrú predlohu od môjho kolegu a dobrého priateľa predajcu Bransona, ktorý ma zásoboval produktami Autoglym po celý čas môjho podnikania v UK. Výrobca mal pre mňa taktiež mnoho rád a pokynov ako zdolať náš trh. Svoje pôsobenie ako importér som začal ako živnostník s jednou jazdenou dodávkou, s ktorou som brázdil Slovensko a ponúkal produkty Autoglym. Neskôr som prijal prvého predajcu, ktorý ma “v teréne” nahradil a vybavil som dodávku regálmi po vzore Autoglymu na ich domácej pôde, kde ich distribučný systém tvorí viac ako 70 dodávok s predajcami-poradcami. Tí pokrývajú celé územie a produkty predávajú priamo z vozidla, čo nazývame tzv. ambulantný predaj. Každý z predajcov je zároveň školený poradca, ktorý klientovi priamo v jeho priestoroch poradí nielen s výberom produktov, ale aj s riešením rôznych situácií pri ich používaní.
„Každým ďalším rokom podnikania je potrebné sa vyvarovať predošlých chýb a snažiť sa neustále zlepšovať.“
V roku 2015 sme začali už ako nová firma EBIX s.r.o., ktorá okrem distribúcie produktov značky Autoglym ponúka aj ďalšie doplnkové produkty a služby súvisiace s čistením vozidiel. Náš distribučný systém momentálne tvoria tri nové plne naložené a vybavené dodávky s vyškolenými predajcami-poradcami, ktoré zásobujú a sú k dispozícii stovkám prevádzok a predajní po celom Slovensku. Pre ešte lepšiu dostupnosť vo všetkých regiónoch momentálne pracujeme na navýšení počtu dodávok v dohľadnej dobe z troch na päť. Každým ďalším rokom podnikania je potrebné sa vyvarovať predošlých chýb a snažiť sa neustále zlepšovať. Vytrvalosť a zotrvačnosť, ak sa to dá tak nazvať, je jedným z kľúčov k úspechu. Mať však jasný plán distribúcie a cenotvorby je veľmi dôležitým faktorom ďalšieho vývoja firmy. Každá krajina má iné zvyklosti a ľudia sa správajú vždy inak v závislosti od regiónu, preto je dôležité zakaždým sa prispôsobiť okolnostiam. Momentálne patríme do TOP 10 distribútorov značky Autoglym v rámci celého sveta. Ďakujem biznis partnerom z Autoglym UK, ktorí ma vždy navigovali správnym smerom. Ich cenné rady nielen musím, ale aj chcem aplikovať. V neposlednom rade ďakujem všetkým našim verným aj novým zákazníkom na Slovensku, ktorých neustále rastúce nároky a spätná väzba nás inšpirujú na sebe pracovať a posúvať našu firmu vpred. Osobitná vďaka patrí všetkým mojim doterajším kolegom, na ktorých som mal šťastie a sú obrovským prínosom v rozvoji nášho biznisu a značky.
V prípade, že máte na mňa akúkoľvek otázku alebo postreh, som vďačný za každú konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá posúva vpred, ozvite sa mi na: izaj@autoglym.sk